به گزارش کیش نوین، عباس ابهری، قائم مقام هلدینگ همتا صنعت (بلانتون) در گفتوگو با خبرنگار ایلنا با حضور در بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی لوازم خانگی، گفت: با توجه به اینکه امسال نیز همچون سنوات گذشته، مجموعه بلانتون با سبد محصولات کامل لوازم خانگی اعم از اتو بخار، یخچال یخچال ساید بای ساید و... در نمایشگاه حاضر شد و خوشبختانه علیرغم مشکلات متعدد در اجرای نمایشگاه، به واسطه کیفیت و تنوع محصولات، استقبال بسیار خوبی هم از این مجموعه شده است.
استقبال مردم از کدام محصول بلانتون بیشتر است؟
قائم مقام هلدینگ همتا صنعت در پاسخ به این سؤال که کدام محصول بلانتون بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است، گفت: به دلیل اینکه بلانتون یک سبد محصول کامل را در اختیار مصرف کننده نهایی قرار داده است و دارای تنوع کالایی است، نمیتوان محصولی را منحصراً نام برد اما با نوآوری جدیدی که در یخچالهای کمبی و ساید بای ساید، ماشین ظرفشویی و یا لوازم خانگی کوچکی که به تازگی در سبد محصولات مجموعه اضافه شده است مورد توجه و استقبال خوب مردم مواجه شده است که نشان دهنده آن است که تیم تحقیقات بازار و توسعه محصول شرکت توانسته است نیاز بازار را به خوبی شناسایی و بر اساس آن به تأمین و تولید محصول جدید خود بپردازد.
ارزیابی شما از سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی چیست؟
ابهری درباره مجموعههای سرای ایرانی و شهر لوازم خانگی گفت: حضور مراکز فروش لوازم خانگی به صورت تخصصی در تمامی دنیا مرسوم است و در کشور ما نیز از چند سال قبل توسط این دو مجموعه صورت گرفته است، اما متأسفانه زمانی که انحصار شکل میگیرد، بحث رانت و عدم تعادل در بازار ایجاد میشود و اگر قرار باشد صرفاً یک الی دو مجموعه خاص و با شرایط حمایتی ویژه در بازار حضور داشته باشند، عملاً بین فروشنده و مجموعهها تعامل سازنده و پایداری تداوم نخواهیم دید.
وی بیان کرد: در این راستا این مراکز، به بازار لوازم خانگی هم از زاویه مصرف کننده و هم تولید کننده این امکان را دادند تا محصولات را به صورت تخصصی و در کنار هم و در یک مرکز مورد مداقه قرار دهند و از بابت این مزیت، جای هیچ بحثی نیست. ولی اگر قرار باشد ارائه کالاها فقط به همین منوال بماند؛ بنده معتقدم قطعاً تولیدکننده کانالهای جدیدی را برای عرضه کالای خود انتخاب خواهد کرد چرا که نوع روابط و تعامل باید برد-برد و سازنده باشد.
قائم مقام هلدینگ همتا صنعت تصریح کرد: تصور میکنم هم اکنون این تعامل سازنده در حال ضعیف شدن است و باید فکری به حال این وضعیت کرد که یا از حالت انحصار خارج شده و تعدد فروشگاههای دیگر با مالکیت و ایده های متنوع جدید صورت گیرد و شرایط و تعامل سازنده متناسب با شرایط بازار پیش رود.
ابهری افزود: به نظر میرسد اگر مراکز تخصصی به وجود آمده به همین روش ادامه مسیر بدهند، بسیاری از مردم صرفا در مراجعه به این مراکز فقط به بررسی و تحلیل تخصصی برای محصول مورد نظر خود میپردازند ولی کالای مورد نظر خود را از فروشگاه معرفی شده توسط دوستان خریداری میکنند. با این رویه در آیندهای نزدیک و در صورت عدم اصلاح روش عرضه و تعامل این فروشگاههای بزرگ با تولید کننده و مصرف کننده، این مجموعهها به نمایشگاه عمومی شرکت های تولیدی و محل خرید حداقلی تبدیل خواهند شد.
وی در پایان درباره فروشگاههای محلی نیز، اظهار کرد: شعبههای محلی نیز باید با تکنولوژی روز و صندوق فروشگاهی یا صندوق مکانیزه فروش، امکانات خود را تجهیز کنند که تا حدودی اعتماد مصرفکننده را بیشتر جلب نمایند. توسعه فروش مبتنی بر استفاده از تسهیلات بانکی یا اخذ نمایندگی های فروش از شرکت های تولید کننده اصلی، امکان فعالیت خود را افزایش دهند.