به گزارش کیش نوین، میثم سام بند در گفتوگو با ایلنا گفت: در سازمان حملونقل عمومی کیش 767 دستگاه خودرو شامل تاکسیهای سفید، زرد و مینی بوس در قالب 8 آژانس با 1400 راننده مشغول به فعالیت هستند. از بین آنها 333 دستگاه نیاز به نوسازی نداشته و بالای مدل 2015 هستند و مابقی به خصوص مینی بوسها بیشترین نیاز را به نوسازی دارند چراکه توزیع فراوانی آنها از 2008 الی 2011 است.
خودروهای هیبریدی در کیش
سام بند در خصوص برقی کردن خودروهای عمومی کیش بیان کرد: ورود خودروهای هیبریدی به جزیره با چالشهای زیادی مواجه هست. ابتدا باید متولی این امر مشخص شده و بررسیهای لازم نیز در خصوص توانایی تأمین برق خودروها در جزیره، خدمات پس از فروش خودرو، نحوه شارژ آن و بسیاری از آیتمهای دیگر انجام شود و همچنین به این سؤال پاسخ داده شود که آیا ایستگاههای برقی با آب و هوای جزیره همخوانی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال نیازمند بررسیهای دقیق علمی هستیم چرا که ورود چنین خودروهایی بدون در نظر گرفتن شرایط جزیره کیش و عدم بررسی و مطالعات کافی، ممکن است سیستم حملونقل عمومی را با اختلال جدی مواجه سازد.
فرهنگ کیشوندی رانندگان تاکسی
وی با بیان اینکه در کیش بر نظافت وسایل حملونقل عمومی و رعایت فرهنگ کیشوندی رانندگان آنها نظارت جدیتری صورت گرفته است تصریح کرد: داشتن لباس فرم سفید و کارت تردد برای احراز هویت راننده از الزاماتی است که اخیرا برای نظم بخشیدن به ناوگان حملونقل عمومی کیش در نظرگرفته شده است. همچنین سامانه 141 راه ارتباطی شهروندان و گردشگران با اداره است که از ابتدای سال جاری تا به حال حدود 16 هزار تماس ثبت شده و از این میزان تماس صرفا بخشی از آن به شکایات مربوط میشود.
سام بند ادامه داد: اداره حملونقل عمومی کیش خود دارای سیستم انتظام جداگانه است که قابلیت جریمه کردن رانندگان حملونقل عمومی را دارد. بنابراین به تک تک شکایات و تماسها از طریق سامانه مذکور پاسخ داده شده و با رانندگان متخلف برخورد جدی صورت گرفته است و در مواردی حتی به توقیف خودرو منجر شده است.
بیمه رانندگان
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: با توجه به قطع شدن سهم دولت از بیمه رانندگان از سالهای قبل، اخیرا با برگزاری نشستی بین اداره حملونقل عمومی و رئیس سازمان بیمه تأمین اجتماعی کیش مقرر شد که پرداخت بیمه رانندگان در غالب بیمه حملونقل صورت بگیرد و در مرحله بعدی تسهیلات دیگری مانند کاهش قیمت بیمه و ایجاد صندوق مشترک برای پرداخت بیمه در نظرخواهیم گرفت.
تاکسیهای اینترنتی در کیش
وی گفت: شرکت اسنپ در سال 1399 طی تفاهمنامهای سه ماهه فعالیت خود را در کیش شروع کرد ضمن اینکه این تفاهمنامه هیچگاه به قرارداد منجر نشد. اما در حال حاضر با اسنپ، تپسی و های تاکسی (اپلیکیشن بومی جزیره) وارد مذاکره و تعامل شدهایم که نتیجه آن عقد قرارداد با اسنپ و های تاکسی بوده است. این قرارداد، تاکسیهای اینترنتی را طبق قانون چگونگی اداره مناطق آزاد ملزم به تبعیت و تمکین از شرایط ذکر شده توسط اداره حملونقل عمومی میکند.
حضور بانوان در حملونقل عمومی کیش
این مقام مسئول در خصوص حضور بانوان به عنوان راننده حملونقل عمومی در کیش اظهار داشت: از زمان فعالیت بنده در اداره حملونقل، هیچ منعی برای اشتغال بانوان در این حوزه وجود ندارد و با طی کردن مراحل اعم از گرفتن تأییدیه از آژانس میتوانند فعالیت داشته باشند. اما برای راه اندازی آژانس بانوان باید پتانسیل رانندگان خانم در حوزه حملونقل سنجیده شود و اگر میزان قابل قبولی از رانندگان وجود داشت؛ با ارسال طرح توجیهی به شورای ترافیک و موافقت آنها، اقدام به راه اندازی آژانس شود.
مشکلات نوسازی ناوگان عمومی کیش
سامبند گفت: یکی از مشکلاتی که برای نوسازی ناوگان عمومی کیش با آن روبهرو هستیم این است که خودروهای خارجی امکان ورود ندارند و همچنین با محدودیت ورود با پلاک ملی مواجه هستیم. از طرفی متولی حل این مشکل و نوسازی معاونت اقتصادی سازمان منطقه آزاد و شرکت سرمایهگذاری و توسعه کیش است و اداره حملونقل به عنوان بهره بردار ایفای نقش میکند به عبارتی بررسی و محاسبه تعداد خودورهای نیازمند به نوسازی را برعهده دارد. بنابراین نوسازی خودروها از طریق ورادات خودروهای خارجی و داخلی نیازمند مشارکت جدی شرکت سرمایهگذاری و توسعه کیش است.